pátek 22. ledna 2010

Exkluzivní interview s bývalým zaměstnancem McDonaldu

Připravili jsme si pro vás rozhovor s naší novou posilou Matějem. V McDonaldu strávil rok a tak jsme mu položili pár otázek.

Ahoj, Matěji. Jak si se vůbec dostal k práci v McDonaldu?

Přišel jsem do restaurace s tím, že hledám brigádu. Sepsal jsem dotazník a do týdne už jsem pracoval.

Jak se ti v McDonaldu pracovalo?

Dobře. Podle mého názoru je to pro mladého člověka skvělá zkušenost. Dostane se od práce uklizeče až k práci s penězi na pokladně. Kde jinde je takový progress.

Co nejvíc tě překvapilo za dobu, co jsi zde pracoval?

Jak rychle se člověk stane robotem. J

Jak vůbec probíhá takový přijímací pohovor?

Pokud restaurace nabírá lidi, je to velice snadné, stačí se zeptat na pokladně a hned si vás nějaký manažer vezme do parády. Jelikož každý začíná jako uklizeč a vše se postupně učí od začátku, není potřeba ničeho jiného, než aby měl člověk ruce a nohy. J

Existuje nějaká věková hranice pro přijímání zaměstnanců?

Nikde nic oficiálně napsaného není, a pokud restaurace bere lidi, tak bere každého.

I důchodce?

Pokud může chodit a nemá zdravotní problémy, není problém.

Stalo se ti někdy za tvého působení, že byl někdo odmítnut či později propuštěn?

Že by někdo nebyl přijat, tak o tom nevím, ale vyhozen to ano. Bylo to za neplnění pokynů od manažera, tedy konkrétně za opakované neuklízení záchodů a za flákání se v pracovní době.

Spoustu lidí bude určitě zajímat, kam chodí zaměstnanci McDonaldu na oběd?

Jelikož je všude striktně nařízená 30minutová pauza, tak jedí v šatně v útrobách MCD. Protože v MCD funguje systém píchaček, tzn. že když si odpíchnu třeba po 31 minutách pauzy, nepočítá se mi prvních 30 minut do platu.

V médiích se často propírá čistota prostředí a kvalita potravin. Dodržuje se stanovená doba skladování jídla?

Čistota byla vždy na prvním místě, při každém vstupu do kuchyně si člověk musel umýt ruce, takže nebyl problém si je umýt i 20x za směnu. Když zrovna nebyla práce, tak bylo nařízeno uklízet, uklízet a zase uklízet. V MCD neexistovalo, že by někdo stál a vykecával se s kolegou. Vždy musel něco dělat. Čerstvost potravin je zajištěna tím, že 80% polotovarů je hluboce zmrazeno, takže se jim nemůže nic stát. A ten zbytek je v trvalém chladu. Dále záleží jaká forma MCD to je, pokud spadá pod US řetězec, tak se skladovací doba hotových potravin dodržuje, pokud ovšem vlastní franchisu (licenci) podnikatel, jídlo se nevyhazuje a zůstává v „kontrole“ (místo odkud se berou sendviče pro zákazníky), tak dlouho, dokud se neprodá.. Pouze se mění štítky s časem, kdy by se mělo jídlo vyhodit.

Jak zákazník pozná, že restaurace spadá pod franchisu?

Každý MCD by to měl mít u kas vylepené na zdi v rámečku, zda tomu je nyní, nevím, moc to nezkoumám.

Jaké etikety je třeba dodržovat?

Důležitý je dress code, samozřejmě udržovaný, tzn. že před každou směnou jsem si ho sám žehlil. Dále musí být člověk oholený na puse. J A při práci na pokladně nesmí za žádných okolností zvednout hlas, či mluvit sprostě.

Jaké má zaměstnanec výhody?

Opět záleží na typu restaurace. Jako brigádník jsem měl 50% slevu na veškeré jídlo v restauraci a po celou dobu směny je minerálka zadarmo.

Oblíbené téma: zaměstnanec měsíce. Co je potřeba pro tento titul udělat?

Vždy záleží na podmínkách. Ty se často mění, někdy kdo prodá nejvíc chef salátů, někdy je to mcflurry, jindy zase Big Mac, apod. Obvykle se to vypisuje na produkty, které nešly moc dobře na odbyt v minulém měsíci.

Jaká je odměna pro takového zaměstnance měsíce?

Oficiální vyhlášení a jednorázová prémie + obvykle upomínkový předmět od MCD, hrneček, sklenice ad.

Vraťme se ještě k čistotě prostředí. Mění se po každém zákazníkovi leták na tácku?

Ano, jakmile zaměstnanec uklidí vše na "lobby" (termín pro část restaurace, kde sedí zákazníci), tak donese tyto tácy do speciální recyklovací místnosti a zde se vše, co je na tácu rozseparuje; tzn. papír, plast, zbytky jídla a směsný odpad. Tácy se umyjí a z velkého balíku natištěných letáků se na každý tác dá nový a čistý. Pak se vše odnese na pokladnu.

Jak vysoká je vůbec fluktuace v takovém řetězci?

U zelené a modré placky velká, u vyšších se to razantně zmenšuje.

Můžeš blíže vysvětlit?

Existují hodnosti zelená, modrá, žlutá, červená, bílá, zlatá... Každá má svá specifika a na každou musíte znát o restauraci víc a víc informací. U prvních dvou to lidé většinou zkouší, takže i často odcházejí, ale čím dál jsou, tím víc jsou spjati s restaurací a mají samozřejmě i více peněz, takže už tolik neodcházejí.

Může být jedním z důvodů vysoké fluktuace na nižších „postech“ i šikana na pracovišti?

Fyzická šikana v MCD nehrozí, na to není čas ani příležitost (pokud za to nepovažujeme fakt, když kluk plácne holku po zadku). Za to psychická forma šikany je zde rozšířenější. Běžné je ponižování podřízených vedoucími. Když někdo nepadne do oka vedoucímu, nechává ho uklízet a dělat jinou "špinavou" práci, i když už má právo na změnu práce. Jenže kdy má kdo změnit práci nikde psáno není, takže si to určujou sami vedoucí podle osobních preferencí. Další příklad je zaměření se vedoucího na jednoho určitého zaměstance a peskování ho za každou maličkost až do úplného otravení zaměstnance často končícím odchodem z firmy.

Poslední otázka. Proč si, Matěji, myslíš, že je McDonald mezi lidmi oblíbenější než KFC?

Jednoznačně rozmanitostí sortimentu, skvělým a propracovaným marketingem (oslavy narozenin, snídaňová menu apod.).

Matěji, děkujeme ti za rozhovor a přejeme ti hodně úspěchů jak v profesním, tak i osobním životě.

2 komentáře:

  1. Může být jedním z důvodů vysoké fluktuace na nižších „postech“ i šikana na pracovišti?

    Fyzická šikana v MCD nehrozí, na to není čas ani příležitost (pokud za to nepovažujeme fakt, když kluk plácne holku po zadku). Za to psychická forma šikany je zde rozšířenější. Běžné je ponižování podřízených vedoucími. Když někdo nepadne do oka vedoucímu, nechává ho uklízet a dělat jinou "špinavou" práci, i když už má právo na změnu práce. Jenže kdy má kdo změnit práci nikde psáno není, takže si to určujou sami vedoucí podle osobních preferencí. Další příklad je zaměření se vedoucího na jednoho určitého zaměstance a peskování ho za každou maličkost až do úplného otravení zaměstnance často končícím odchodem z firmy.

    ano to souhlasi presne taklhe trpim v plzni na rodelu že ja vul delam nočni

    OdpovědětVymazat
  2. Škoda, že se redaktor nesnaží ty jeho odpovědi rozvádět. Brigáda v McD a její kvalita se odvíjí hlavně od pozice a přístupu managementu. Já natrefil na vedoucí, který byl fakt na ránu, ale i na super manažera, který mi hodně vyšel vstříc. Samozřejmě v rámci možností. :) Jinak mi teda plácnutí holky po zadku nepřijde jako šikana, ale minimálně na facku to je. :D

    OdpovědětVymazat